PowerShift . . .

to technologia wykorzystywana w automatycznych przekładniach konstruowanych przez Volvo.

Automatyczne Skrzynie Biegów

są samochodowymi skrzyniami zmieniającymi biegi wraz ze zmianą obciążenia silnika pojazdu, zwalniając kierowcę z konieczności ręcznej zmiany biegów. Ich podział i nazewnictwo rozdzielamy na trzy kategorie :

  • według nazw handlowych
  • według marki samochodu
  • według sposobu sterowania

gearbox

PowerShift - automatyczna skrzynia biegów

Skrzynia PowerShift

Powershift to technologia wykorzystywana w automatycznych przekładniach konstruowanych przez Volvo. W skrzyni Powershift mamy do czynienia z dwoma, sterowanymi elektrohydraulicznie sprzęgłami – jedno odpowiedzialne jest za biegi parzyste oraz przełożenie wsteczne, zaś drugie – za biegi parzyste. W praktyce, przekładnia Powershift efektywnie i harmonijnie wykorzystuje moc i moment obrotowy silnika. PowerShift funkcjonuje na tej samej zasadzie, co pionierskie DSG koncernu Volkswagen. Układ składa się z dwóch skrzyń mechanicznych, sterowanych elektronicznie oraz dwóch sprzęgieł. Jedna obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5 i wsteczny), druga steruje biegami parzystymi (2, 4, 6). Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Sprzęgła, poprzez sterowanie elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest jeden bieg, drugi bieg (obsługiwany przez sprzęgło nie wykorzystywane w tym momencie do przenoszenia momentu obrotowego) jest przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to, że układ jest gotowy na szybką, gładką zmianę przełożenia, przy jednoczesnym ciągłym przyspieszaniu samochodu (nawet podczas zmiany biegu). Występuje w samochodach Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50, Ford Fiesta, Ford Mondeo, Ford Smax.

Skrzynia PowerShift oparta jest na technologii wykorzystywanej w „ręcznych” skrzyniach biegów. Jedyna różnica to to, że każde ze sprzęgieł połączone jest ze swoim własnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego. Wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów: pierwszego, trzeciego, piątego i wstecznego, natomiast wałek zewnętrzny dla biegu drugiego, czwartego i szóstego. Sprzęgła sterowane są za pomocą układu elektrohydraulicznego. Każde ze sprzęgieł funkcjonuje jak sprzęgło cierne. Tłok dociska do siebie tarcze sprzęgła. Przekazanie momentu obrotowego następuje zatem również dzięki zaistnieniu siły tarcia pomiędzy elementami współpracującymi z wałem wyjściowym silnika i wejściowym skrzyni biegów. PowerShift oferuje kierowcom automatyczną skrzynię, która pozwala jednocześnie na sekwencyjną zmianę biegów. W przeciwieństwie do tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów – PowerShift nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych, ani większej liczby mokrych sprzęgieł. Większa sprawność mechaniczna sprzęgła ciernego względem rozwiązań stosowanych w zwykłych automatach wynika ze straty momentu, a przy tym i pogorszenia osiągów, względem skrzyń manualnych stosowanych do przeniesienia napędu tych samych jednostek napędowych, są dużo mniejsze. Sterownie to skomplikowane układy elektroniczne, które powodują że czas automatycznej zmiany kolejnych biegów zajmuje od 300 do 500 milisekund. Gdy następuje redukcja biegu, układ sterowania już sobie tak dobrze nie radzi (np. podczas wyprzedzania – gwałtownego wciśnięcia pedału gazu – w skrzyni biernej następuje wyzębienie pary kół przygotowanego biegu wyższego i zazębienie pary kół biegu niższego z automatycznym międzygazem w celu wyrównania prędkości obrotowych, co trwa zazwyczaj do 900 milisekund. Moc oddawana jest najczęściej na wspólny wałek główny).

Automatyczne i Półautomatyczne Skrzynie Biegów : awaria, USŁUGInaprawa, serwis, diagnostyka, regeneracja, wymiana, montaż, adaptacja, konsultacje, porady, wymiana oleju, montaż chłodnicy oleju, gwarancje, jakość, zaplecze, narzędzia, sprzęt, AUTOMAT, SKRZYNIE, Nazwy handlowe automatycznych skrzyń biegów : Autotronic, CVT, DSG, Durashift, Easytronic, E-shift, Geatronic, Hydramatic, Manual Shift Mode, Mechatronic, Multitronic, Powershift, Selespeed, Sentronic, Shiftronic, Softip, Softouch, Sportronic, Sportshift, Steptronic, , S-tronic, Tiptronic, Touchshift, Touchtronic3, Typy automatycznych skrzyń biegów w samochodach : Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Daewoo, Daihatsu, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hundai, Infinity, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitshubishi, Nissan, Opel, Peugot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo, Podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na sposób sterowania : skrzynie hydrauliczne, skrzynie hydrauliczne-elektryczne, skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, skrzynie bezstopniowe, skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym, PORADY, OPINIE, BLOG, KONTAKT, POLITYKA PRYWATNOŚCI, MAPA STRONY

ZPM Dariusz Kowalewski, 87-100 Toruń, ul. Bliska 17, tel. +48 501 629 151, 56 621 99 71 Pon. – Pią. : o8.oo – 16.oo, Sob. : o9.oo – 13.oo