CVT . . .

Przekładnia CVT (Continuous Variable Transmission), jest stosowana coraz częściej w autach klasy wyższej lub SUV-ach.

Automatyczne Skrzynie Biegów

są samochodowymi skrzyniami zmieniającymi biegi wraz ze zmianą obciążenia silnika pojazdu, zwalniając kierowcę z konieczności ręcznej zmiany biegów. Ich podział i nazewnictwo rozdzielamy na trzy kategorie :

  • według nazw handlowych
  • według marki samochodu
  • według sposobu sterowania

Dariusz Kowalewski
gearbox

CVT - automatyczna skrzynia biegów

Automatyczne Skrzynie Biegów

Przekładnia bezstopniowa, znana również jako CVT (Continuous Variable Transmission), jest stosowana coraz częściej, już nie tylko w samochodach niewielkich, ale także w autach klasy wyższej lub SUV-ach. Pierwszym producentem, który wykorzystał taką skrzynię, był holenderski DAF (kto z nas nie pamięta jego aut dostawczych z przełomu lat 80. i 90.) – taką skrzynię zastosowano w niewielkim Dafie serii 600. Koła tylne napędzane były w nim za pomocą gumowych pasków klinowych. Obecne było także sprzęgło do ruszania i regulator podciśnieniowy. Niedługo później nazwę systemu zmieniono z Variomatic na Transmatic, a pas gumowy zastąpiono stalowym. Głównym elementem przekładni jest wariator, czyli wspomniane koła stożkowe (para kół). Połączone są one stalowym paskiem o kilkuset ogniwach. Mają określoną szerokość, grubość i kąt zbieżności. Jedno z nich umieszczone jest na wale wejściowym, drugie na wyjściowym (odpowiednio sprzęgłowym i zdawczym). Zmiana przełożeń wykonywana jest po odczytaniu informacji ze sterownika skrzyni. Odbywa się poprzez zmianę położenia, czyli poosiowe zsuwanie lub rozsuwanie kół. Zmienia to ich promienie i powoduje zmianę „biegu”. Całość wykonywana jest hydraulicznie, przy wspomnianym sterowaniu elektronicznym. W układzie utrzymywane jest odpowiednie ciśnienie hydrauliczne, obecne są elektrozawory i chłodnica oleju.

Ciekawie realizowane jest ruszanie. W tym celu stosuje się sprzęgło (hydrokinetyczne lub mokre wielopłytkowe) Z kolei jazda do tyłu zazwyczaj realizowana jest przez drugą przekładnię (zwykle planetarną). Istotna z punktu widzenia zastosowania jest możliwość zabudowania skrzyni w jednej obudowie, razem z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym. Niestety, może być to problematyczne od strony serwisowej. Plusami takiej zabudowy są lekkość i małe gabaryty. Przekładnia CVT świetnie nadaje się do samochodów z przednim napędem i silnikiem umieszczonym poprzecznie. Nieco gorzej jest przy stosowaniu jej przy napędzie tylnym – problemem może być wtedy znaczna wysokość przekładni. Zaletą skrzyni CVT jest zużycie paliwa – jest ono sporo niższe niż w skrzyniach automatycznych, przy podobnej wygodzie rozwiązania. Do wad zaliczyć można nieco gorszą sprawność i niższą dynamikę niż np. dla skrzyni manualnej. Nabywcy nie zawsze pochlebnie wyrażają się o jednostajnym odgłosie silnika, gdy ten przez całe przyspieszanie nie zmienia prędkości obrotowej. Kierowca ma wrażenie, jakby jechał tramwajem: auto przyspiesza, a obroty nie rosną. Pozostają jednak przez cały czas na optymalnym poziomie. Łatwo jest zatem korzystać z momentu obrotowego (np. w turbodieslach), a w razie potrzeby nagłego przyspieszenia skrzynia zmienia przełożenie na takie, które winduje prędkość obrotową w okolice mocy maksymalnej. Dzięki temu cały czas dostępna jest jej maksymalna wartość. Obecnie skrzynie CVT mają cechy znane z tradycyjnych automatów, m.in. kilka zaprogramowanych przełożeń, imitujących tradycyjne, możliwość sekwencyjnej zmiany czy tryby zimowy lub sportowy.

Automatyczne i Półautomatyczne Skrzynie Biegów : awaria, USŁUGInaprawa, serwis, diagnostyka, regeneracja, wymiana, montaż, adaptacja, konsultacje, porady, wymiana oleju, montaż chłodnicy oleju, gwarancje, jakość, zaplecze, narzędzia, sprzęt, AUTOMAT, SKRZYNIE, Nazwy handlowe automatycznych skrzyń biegów : Autotronic, CVT, DSG, Durashift, Easytronic, E-shift, Geatronic, Hydramatic, Manual Shift Mode, Mechatronic, Multitronic, Powershift, Selespeed, Sentronic, Shiftronic, Softip, Softouch, Sportronic, Sportshift, Steptronic, , S-tronic, Tiptronic, Touchshift, Touchtronic3, Typy automatycznych skrzyń biegów w samochodach : Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Daewoo, Daihatsu, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hundai, Infinity, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitshubishi, Nissan, Opel, Peugot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo, Podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na sposób sterowania : skrzynie hydrauliczne, skrzynie hydrauliczne-elektryczne, skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, skrzynie bezstopniowe, skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym, PORADY, OPINIE, BLOG, KONTAKT, POLITYKA PRYWATNOŚCI, MAPA STRONY

ZPM Dariusz Kowalewski, 87-100 Toruń, ul. Bliska 17, tel. +48 501 629 151, 56 621 99 71 Pon. – Pią. : o8.oo – 16.oo, Sob. : o9.oo – 13.oo