Skrzynie . . .

Automatyczna Skrzynia Biegów to niezwykle skomplikowany zespół wielu części i mechanizmów. Przy przygotowaniu do naprawy lub wymiany oleju wymaga prawidłowej klasyfikacji typu lub nazwy handlowej. 

Automatyczne Skrzynie Biegów

są samochodowymi skrzyniami zmieniającymi biegi wraz ze zmianą obciążenia silnika pojazdu, zwalniając kierowcę z konieczności ręcznej zmiany biegów. Ich podział i nazewnictwo rozdzielamy na trzy kategorie :

  • według nazw handlowych
  • według marki samochodu
  • według sposobu sterowania

Dariusz Kowalewski
gearbox

Nazwy handlowe automatycznych skrzyń biegów

Skrzynia Autotronic
AUTOTRONIC
Skrzynia CVT
CVT
Skrzynia DSG
DSG
Skrzynia Durashift
DURASHIFT
Skrzynia Easytronic
EASYTRONIC
Skrzynia E-shift
ESHIFT
Skrzynia Geartronic
GEATRONIC
Skrzynia hydramatic
HYDRAMATIC
Skrzynia Manual Shift Mode
MANUAL SHIFT MODE
Mechatronic - automatyczna skrzynia biegów
MECHATRONIC
Skrzynia Multitronic
MULTITRONIC
Skrzynia PowerShift
POWERSHIFT
Skrzynia Selespeed
SELESPEED
Skrzynia Sentronic
SENTRONIC
Skrzynia Shiftronic
SHIFTRONIC
Skrzynia Softip
SOFTIP
Skrzynia Softouch
SOFTOUCH
Skrzynia Sportronic
SPORTRONIC
Skrzynia Sportshift
SPORTSHIF
Skrzynia Steptronic
STEPTRONIC
Skrzynia S-tronic
S-TRONIC
Skrzynia Tiptronic
TIPTRONIC
Skrzynia TouchShift, Sequetronic
TOUCHSHIFT
Skrzynia Touchtronic 3
TOUCHTRONIC 3
gearbox

Typy automatycznych skrzyń biegów w samochodach

Automatyczna skrzynia biegów Alfa Romeo
ALFA ROMEO
Automatyczna skrzynia biegów Audi
AUDI
Automatyczna skrzynia biegów BMW
BMW
Automatyczna skrzynia biegów Cadillac
CADILLAC
Automatyczna skrzynia biegów Cadillac
CHEVROLET
Automatyczna skrzynia biegów Chrysler
CHRYSLER
Automatyczna skrzynia biegów Citroen
CITROEN
Automatyczna skrzynia biegów Daewoo
DAEWOO
Automatyczna skrzynia biegów Daihatsu
DAIHATSU
Automatyczna skrzynia biegów Dogde
DODGE
Automatyczna skrzynia biegów Fiat
FIAT
Automatyczna skrzynia biegów Ford
FORD
Automatyczna skrzynia biegów Honda
HONDA
Automatyczna skrzynia biegów Hundai
HUNDAI
Automatyczna skrzynia biegów Infinity
INFINITY
Automatyczna skrzynia biegów Isuzu
ISUZU
Automatyczna skrzynia biegów Jaguar
JAGUAR
Automatyczna skrzynia biegów Jeep
JEEP
Automatyczna skrzynia biegów Kia
KIA
Automatyczna skrzynia biegów Lancia
LANCIA
Automatyczna skrzynia biegów Land Rover
LAND ROVER
Automatyczna skrzynia biegów Lexus
LEXUS
Automatyczna skrzynia biegów Mazda
MAZDA
Automatyczna skrzynia biegów Mercedes
MERCEDES
Automatyczna skrzynia biegów Mitsubishi
MITSUBISHI
Automatyczna skrzynia biegów Nissan
NISSAN
Automatyczna skrzynia biegów Opel
OPEL
Automatyczna skrzynia biegów Peugot
PEUGOT
Automatyczna skrzynia biegów Porsche
PORSCHE
Automatyczna skrzynia biegów Renault
RENAULT
Automatyczna skrzynia biegów Rover
ROVER
Automatyczna skrzynia biegów Saab
SAAB
Automatyczna skrzynia biegów Seat
SEAT
Automatyczna skrzynia biegów Skoda
SKODA
Automatyczna skrzynia biegów Subaru
SUBARU
Automatyczna skrzynia biegów Suzuki
SUZUKI
Automatyczna skrzynia biegów Toyota
TOYOTA
Automatyczna skrzynia biegów Volkswagen
VOLKSWAGEN
Automatyczna skrzynia biegów Volvo
VOLVO
gearbox

Podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na sposób sterowania

Skrzynia biegów hydrauliczna

Skrzynie hydrauliczne

To skrzynie biegów, które na podstawie aktualnych parametrów jazdy i pracy silnika dobierają optymalne przełożenie całkowicie mechanicznie i / lub hydraulicznie.
Typowe objawy usterki
– uślizg przy zmianach biegów, brak napędu, brak wstecznego biegu.

Skrzynie hydrauliczno-elektryczne

Skrzynie biegów pierwszej grupy, wzbogacone o elementy sterowania elektrycznego i elektronicznego. Pozwoliło to na zwiększenie ilości parametrów i blokad, np. do starszych skrzyń trzy biegowych dodano w latach 80. czwarty bieg, sprzęgło konwertera (lock-up), układ redukcji biegów (kick-down) itp. Funkcje sterowane są elektrycznie i elektronicznie, typowymi elektrozaworami włączonymi w układy hydrauliczne skrzyni. Tym samym wzrosła, znacznie ilość parametrów i blokad branych pod uwagę przy sterowaniu biegami. 
Typowe objawy usterki
– mniejszą płynnością pracy skrzyni związana z problemami ze szczelnością układu.
Skrzynia biegów hydrauliczno-elektryczna
Skrzynia biegów hydrauliczno-elektroniczna

Skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym

Trzecia grupa skrzyń biegów (obecnie powszechna w nowych samochodach) o sterowaniu elektronicznym, to skrzynie w których praktycznie tylko elementy wykonawcze i najważniejsze blokady pozostały mechaniczne i hydrauliczne, natomiast wszystkie funkcje sterowania i kontroli sprawuje układ elektroniczny (typowo – komputer, wyspecjalizowany lub wbudowany w główny komputer silnika), sterując hydrauliką skrzyni za pomocą zespołu zaworów. Charakterystyczną różnicą wzg. drugiej grupy jest to, że za utrzymywanie ważnych parametrów ciśnienia i pracy hydrauliki skrzyni nie odpowiadają już żadne regulatory mechaniczno-hydrauliczne, ale pętla czujniki – komputer – zawory sterujące ciśnieniami np. metodą PWM. 
Typowe objawy usterki
– awaria elektroniczna, tylko 3 bieg i twarde wrzucanie biegów, uślizg przy zmianach biegów, szarpanie przy 60-70 km/h.

Skrzynie bezstopniowe

Te skrzynie biegów mają w teorii najlepiej działający, o nieokreślonej liczbie przełożeń rodzaj przekładni.  Główną ich cechą jest brak nastawialnych przełożeń. Występuje tu zmiana przełożenia metodami hydraulicznymi lub przekładniami np. pasem albo łańcuchem i kołami skośnymi CVT.  Z powodu trudności z przenoszeniem dużych mocy i momentów skrzynie takie są dość rzadko spotykane w samochodach, za to są montowane w zdecydowanej większości skuterów. 
Typowe objawy usterki
– brak napędu, opór na dźwigni zmiany biegów.
Skrzynia biegów bezstopniowa
Skrzynia biegów mechaniczna -ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym

Skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym

Najnowsza skrzynia biegów zapewnia kierującemu komfort prowadzenia dzięki różnym trybom zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów lub tryb zautomatyzowany) oraz wyeliminowaniu pedału sprzęgła. Skrzynia opiera się na zautomatyzowanej zmianie przełożeń i sprzęgła, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa rzędu od trzech do pięciu procent w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Szóste przełożenie dodatkowo zwiększa oszczędność użytkowania. Istnieje możliwość jazdy w trybie manualnym. Stosowana m.in. w C4 z silnikiem HDi 110 KM. 
Typowe objawy usterki
– nierówna praca skrzyni podczas zmiany biegów

Automatyczne i Półautomatyczne Skrzynie Biegów : awaria, USŁUGInaprawa, serwis, diagnostyka, regeneracja, wymiana, montaż, adaptacja, konsultacje, porady, wymiana oleju, montaż chłodnicy oleju, gwarancje, jakość, zaplecze, narzędzia, sprzęt, AUTOMAT, SKRZYNIE, Nazwy handlowe automatycznych skrzyń biegów : Autotronic, CVT, DSG, Durashift, Easytronic, E-shift, Geatronic, Hydramatic, Manual Shift Mode, Mechatronic, Multitronic, Powershift, Selespeed, Sentronic, Shiftronic, Softip, Softouch, Sportronic, Sportshift, Steptronic, , S-tronic, Tiptronic, Touchshift, Touchtronic3, Typy automatycznych skrzyń biegów w samochodach : Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Daewoo, Daihatsu, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hundai, Infinity, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitshubishi, Nissan, Opel, Peugot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo, Podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na sposób sterowania : skrzynie hydrauliczne, skrzynie hydrauliczne-elektryczne, skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, skrzynie bezstopniowe, skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym, PORADY, OPINIE, BLOG, KONTAKT, POLITYKA PRYWATNOŚCI, MAPA STRONY

ZPM Dariusz Kowalewski, 87-100 Toruń, ul. Bliska 17, tel. +48 501 629 151, 56 621 99 71 Pon. – Pią. : o8.oo – 16.oo, Sob. : o9.oo – 13.oo