AUTOMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW

serwis, diagnostyka, naprawa, wymiana oleju, regeneracja części, montaż chłodnicy oleju

zakład mechaniki pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

Nazwy handlowe automatycznych skrzyń biegów

Typy automatycznych skrzyń biegów w/g marki samochodu

Podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na sposób sterowania

  Hydrauliczne

To skrzynie, które na podstawie aktualnych parametrów jazdy i pracy silnika dobierają optymalne przełożenie całkowicie mechanicznie i/lub hydraulicznie.

Objawy usterek - uślizg przy zmianach biegów, brak napędu, brak wstecznego biegu.

   Hydrauliczno-Elektryczne

Skrzynie pierwszej grupy, wzbogacone o elementy sterowania elektrycznego i elektronicznego, co pozwoliło na zwiększenie ilości parametrów i blokad, np. do starszych skrzyń 3 biegowych dodawano w latach 80. czwarty bieg, sprzęgło konwertera (lock-up), układ redukcji biegów (kick-down) itp. funkcje sterowane elektrycznie i elektronicznie, typowo - elektrozaworami włączonymi w układy hydrauliczne skrzyni. Zwiększyło to znacznie ilość parametrów i blokad branych pod uwagę przy sterowaniu biegami.

   Hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym

Trzecia grupa (obecnie powszechna w nowych samochodach) o sterowaniu elektronicznym, to skrzynie w których praktycznie tylko elementy wykonawcze i najważniejsze blokady pozostały mechaniczne i hydrauliczne, natomiast wszystkie funkcje sterowania i kontroli sprawuje układ elektroniczny (typowo - komputer, wyspecjalizowany lub wbudowany w główny komputer silnika), sterując hydrauliką skrzyni za pomocą zespołu zaworów. Charakterystyczną różnicą wzg. drugiej grupy jest to, że za utrzymywanie ważnych parametrów ciśnienia i pracy hydrauliki skrzyni nie odpowiadają już żadne regulatory mechaniczno-hydrauliczne, ale pętla czujniki - komputer - zawory sterujące ciśnieniami np. metodą PWM.

Objawy usterki - awaria elektroniczna, tylko 3 bieg i twarde wrzucanie biegów, uślizg przy zmianach biegów, szarpanie przy 60-70 km/h.

   Bezstopniowe

Mają różne rozwiązania techniczne. Główną ich cechą jest brak nastawialnych przełożeń. Występuje tu zmiana przełożenia metodami hydraulicznymi lub przekładniami np. pasem albo łańcuchem i kołami skośnymi CVT.  Z powodu trudności z przenoszeniem dużych mocy i momentów skrzynie takie są dość rzadko spotykane w samochodach, za to są montowane w zdecydowanej większości skuterów.

Objawy usterki - brak napędu, opór na dźwigni zmiany biegów.

  Mechaniczne ze sterowaniem elektryczno-elektronicznym

Najnowsza skrzynia biegów zapewnia kierującemu komfort prowadzenia dzięki różnym trybom zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów lub tryb zautomatyzowany) oraz wyeliminowaniu pedału sprzęgła. Skrzynia opiera się na zautomatyzowanej zmianie przełożeń i sprzęgła, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa rzędu od trzech do pięciu procent w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Szóste przełożenie dodatkowo zwiększa oszczędność użytkowania. Istnieje możliwość jazdy w trybie manualnym. Stosowana m.in. w C4 z silnikiem HDi 110. KM FAP.

jesteś tutaj

skrzynia

Automatyczna skrzynia biegów

jest samochodową skrzynią zmieniającą biegi wraz ze zmianą obciążenia silnika pojazdu, zwalniając kierowcę  z konieczności ręcznej zmiany biegów. Skrzynia automatyczna pozwala na bardzo płynną jazdę, optymalizując przełożenie do obrotów silnika. Dzięki temu auta z taką skrzynią osiągają większe przebiegi - silnik jest mniej "eksploatowany".

Budowa

Skrzynia automatyczna składa się z trzech zespołów :

     sprzęgła do silnika

   zespołów przełożeń

   zespołu sterowania

Podsumowanie

Prawidłowo eksploatowana automatyczna skrzynia biegów jest co najmniej równie trwała jak prawidłowo eksploatowana skrzynia manualna. Nieprawdą jest również twierdzenie, że jest droższa ona ( skrzynia automatyczna ) w eksploatacji.

 

Jeśli nie trafi się na przekładnię fabrycznie wadliwą, na dystansie 300.ooo km w przeciętnym automacie wymieni się 5 razy olej , za około 2000 zł , a w ręcznej dwa razy sprzęgło i raz kolo dwu-masowe, co w popularnym modelu będzie kosztować w sumie 4500 zł.

sic !

Zakład Mechaniki Pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

87-100 Toruń ul. Bliska 17

pon. - piąt. 09.oo - 17.oo

sob. - 10.oo - 13.oo

NiP  956 164 92 05

REGON  870072566

kom. +48 501 629 151

tel / fax 56 621 99 71

e-mail : napisz

tagi :

skrzynia hydrauliczna, budowa automatycznej skrzyni biegów, eksploatacja automatycznej skrzyni biegów, podział automatycznych skrzyń biegów, skrzynie bezstopniowe, ranking niezawodności, Autotronic, Bosch Mechatronic, CVT, Durashift, DSG, Easytronic, E-Shift, Geartronic, Manual Shift Mode, Multitronic, Selespeed, Sentronic, Shiftronic, Softip, Sportronic, Softouch, Sportshift, Steptronic, S-tronic, Tiptronic, TouchShift, skrzynia hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, skrzynie hydrauliczno-elektryczne

 © Creativity Active Studio 2014 - 2017