AUTOMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW

serwis, diagnostyka, naprawa, wymiana oleju, regeneracja części, montaż chłodnicy oleju

zakład mechaniki pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

jesteś tutaj

Multitronic

Multitronic

to nic innego jak przekładnia bezstopniowa (CVT). Oznacza to więc, że przenosi ona moc z silnika na koła za pośrednictwem metalowego łańcucha i dwóch kół pasowych złożonych z dwóch stożków. Taka konstrukcja kół pasowych sprawia, że średnica, na której pracuje łańcuch, jest zmienna.

Auto z Multitronikiem przyspiesza więc z płynnością, jaka obca jest skrzyniom manualnym lub nawet przekładniom hydrokinetycznym (które w Audi nazywają się Tiptronic). Efektem ubocznym tej płynności jest utrzymywanie stałych obrotów podczas przyspieszania. Jedni to lubią, inni nie – kwestia gustu. Z opinii użytkowników wynika, że skrzynia jest bardzo przyjemna w eksploatacji. Do zalet należą absolutny brak szarpania i wygoda jak w zwykłej skrzyni automatycznej.

 

Bezstopniowy automat Audi – Multitronic, montowany był w modelach A4 B6 oraz A6 C5 i C6, nie spotkamy go jednak w wersjach wyposażonych w stały napęd na cztery koła Quattro, jak i kabrioletach. W pozostałych wariantach z łatwością możemy pomylić go z relatywnie trwałym Tiptronikiem. Niestety, legendarna jakość produktów z logo Audi nie ma odzwierciedlenia w trwałości skrzyni Multitronic. Wedle specjalistów na co dzień zajmujących się ich reanimacją, poważne awarie pojawiają się już po niespełna 100 tysiącach kilometrów. Sterownik skrzyni dosyć jasno sygnalizuje użytkownikowi zbliżającą się katastrofę.

 

Pierwszymi objawami zazwyczaj jest nierównomierna praca wzbogacona szarpnięciami. Dopiero później na desce rozdzielczej zapalają się wszystkie litery P, R, N, D oznaczające drobną usterkę. Prawdziwym powodem do paniki jest natomiast ukazanie się czerwonego prostokąta – wówczas jak najszybciej powinniśmy oddać auto w ręce mechanika. Na domiar złego, ceny napraw skrzyni Multitronic nie należą do niskich, często rachunki przekraczają 7-10 tysięcy złotych.

 

Okazuje się jednak, że bezstopniowa sielanka może się łatwo przerodzić w koszmar, i to kosztowny. Skrzynia ta cechuje się bowiem ponadprzeciętną awaryjnością, a koszty naprawy mogą w skrajnych przypadkach przekraczać wartość samochodu. Doskonale wiedzą o tym handlarze używanych aut. Dlatego też wielu z nich świadomie nie wspomina w wystawianych przez siebie ogłoszeniach o tym, jaka skrzynia znajduje się w pojeździe.

Najpoważniejszym objawem sygnalizującym usterkę skrzyni Multitronic jest szarpanie przy przyspieszaniu i zatrzymywaniu się. Mechanicy mówią też o wahaniu obrotów przy przyspieszaniu, dającym się zauważyć przy prędkości od 30 do 50 km/h. Powyższe symptomy mogą zwiastować różne usterki, jednak w większości przypadków sygnalizują rozciągnięcie łańcucha, awarię pompy oleju skrzyni lub nadmierne zużycie oleju.

 

Przyczyny awarii - to ostra jazda i niedokonywanie wymian oleju co 60 tys. km Skutkuje niemal  na pewno awarią skrzyni. „Kupując auto z taką skrzynią, koniecznie należy sprawdzić, czy wymiany oleju były dokonywane regularnie” – doradza pracownik autoryzowanego serwisu Audi.

Zakład Mechaniki Pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

87-100 Toruń ul. Bliska 17

pon. - piąt. 09.oo - 17.oo

sob. - 10.oo - 13.oo

NiP  956 164 92 05

REGON  870072566

kom. +48 501 629 151

tel / fax 56 621 99 71

e-mail : napisz

tagi :

multitronic, automatyczna skrzynia biegów,

 © Creativity Active Studio 2014 - 2017