AUTOMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW

serwis, diagnostyka, naprawa, wymiana oleju, regeneracja części, montaż chłodnicy oleju

zakład mechaniki pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

jesteś tutaj

CVT

CVT

Przekładnia bezstopniowa, znana również jako CVT (Continuous Variable Transmission), jest stosowana coraz częściej, już nie tylko w samochodach niewielkich, ale także w autach klasy wyższej lub SUV-ach. Pierwszym producentem, który wykorzystał taką skrzynię, był holenderski DAF (kto z nas nie pamięta jego aut dostawczych z przełomu lat 80. i 90.) – taką skrzynię zastosowano w niewielkim Dafie serii 600.

Koła tylne napędzane były w nim za pomocą gumowych pasków klinowych. Obecne było także sprzęgło do ruszania i regulator podciśnieniowy. Niedługo później nazwę systemu zmieniono z Variomatic na Transmatic, a pas gumowy zastąpiono stalowym.

Głównym elementem przekładni jest wariator, czyli wspomniane koła stożkowe (para kół). Połączone są one stalowym paskiem o kilkuset ogniwach. Mają określoną szerokość, grubość i kąt zbieżności. Jedno z nich umieszczone jest na wale wejściowym, drugie na wyjściowym (odpowiednio sprzęgłowym i zdawczym). Zmiana przełożeń wykonywana jest po odczytaniu informacji ze sterownika skrzyni. Odbywa się poprzez zmianę położenia, czyli poosiowe zsuwanie lub rozsuwanie kół. Zmienia to ich promienie i powoduje zmianę „biegu”. Całość wykonywana jest hydraulicznie, przy wspomnianym sterowaniu elektronicznym. W układzie utrzymywane jest odpowiednie ciśnienie hydrauliczne, obecne są elektrozawory i chłodnica oleju.

Ciekawie realizowane jest ruszanie. W tym celu stosuje się sprzęgło (hydrokinetyczne lub mokre wielopłytkowe) Z kolei jazda do tyłu zazwyczaj realizowana jest przez drugą przekładnię (zwykle planetarną).

Istotna z punktu widzenia zastosowania jest możliwość zabudowania skrzyni w jednej obudowie, razem z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym. Niestety, może być to problematyczne od strony serwisowej.

Plusami takiej zabudowy są lekkość i małe gabaryty. Przekładnia CVT świetnie nadaje się do samochodów z przednim napędem i silnikiem umieszczonym poprzecznie. Nieco gorzej jest przy stosowaniu jej przy napędzie tylnym – problemem może być wtedy znaczna wysokość przekładni.

Zaletą skrzyni CVT jest zużycie paliwa – jest ono sporo niższe niż w skrzyniach automatycznych, przy podobnej wygodzie rozwiązania. Do wad zaliczyć można nieco gorszą sprawność i niższą dynamikę niż np. dla skrzyni manualnej. Nabywcy nie zawsze pochlebnie wyrażają się o jednostajnym odgłosie silnika, gdy ten przez całe przyspieszanie nie zmienia prędkości obrotowej.

Kierowca ma wrażenie, jakby jechał tramwajem: auto przyspiesza, a obroty nie rosną. Pozostają jednak przez cały czas na optymalnym poziomie. Łatwo jest zatem korzystać z momentu obrotowego (np. w turbodieslach), a w razie potrzeby nagłego przyspieszenia skrzynia zmienia przełożenie na takie, które winduje prędkość obrotową w okolice mocy maksymalnej. Dzięki temu cały czas dostępna jest jej maksymalna wartość. Obecnie skrzynie CVT mają cechy znane z tradycyjnych automatów, m.in. kilka zaprogramowanych przełożeń, imitujących tradycyjne, możliwość sekwencyjnej zmiany czy tryby zimowy lub sportowy.

Zakład Mechaniki Pojazdowej

DARIUSZ KOWALEWSKI

87-100 Toruń ul. Bliska 17

pon. - piąt. 09.oo - 17.oo

sob. - 10.oo - 13.oo

NiP  956 164 92 05

REGON  870072566

kom. +48 501 629 151

tel / fax 56 621 99 71

e-mail : napisz

tagi :

cvt, automatyczna skrzynia biegów, continuous variable transmission,

 © Creativity Active Studio 2014 - 2017